Vid helgens nationella förbundsstämma i Malmö valde Öppna Moderater en ny förbundsstyrelse. Ny förbundsordförande är Kim Nilsson från Stockholm och nya vice ordföranden är Tobias Björk från Göteborg och Sophia Ahlin från Karlskrona.

– Det är med glädje och stolthet jag tackar för förtroendet att få leda Öppna Moderater under det kommande verksamhetsåret. Tillsammans med mina kollegor i styrelsen och våra fantastiska distrikt ska vi nu arbeta med att öka vår politiska relevans, attrahera nya medlemmar och ta ännu mer plats inom Moderaterna. HBTQ-rättigheter är mänskliga rättigheter. Det finns områden vi måste fortsätta utveckla och vår kamp är inte över ännu, säger Kim Nilsson, nyvald förbundsordförande för Öppna Moderater – Moderaternas HBTQ-förbund.

Utöver presidiet valdes även åtta ledamöter: Marcus Sköld, Kungsängen, Alexandra Ward Slotte, Stenungsund, Hannes Kataja, Örebro, Anders Sundbeck, Vallda, Petra Douhane, Lund, Anette Heilbrunn Saxby, Lidingö, Peter Carlström, Täby, Peter Rimsby, Gladsax, Simrishamn. Vid sidan om valen beslutade stämman bland annat om en valplattform inför EP-valet.

– Nu är det mindre än en månad kvar till EP-valet och Öppna Moderater kommer visa varför Moderaterna har den bästa politiken för att stärka HBTQ-personers rättigheter. Vi ser fram emot att möta väljarna och lyfta viktiga frågor som bland annat rör familjepolitiken, trygghet och den fria rörligheten inom Europa, säger Kim Nilsson.

Vid förbundsstämman avgick Fredrik Saweståhl efter åtta år som förbundsordförande och dessförinnan ytterligare år i förbundsstyrelsen i andra roller. Vid stämmomiddagen tackades Fredrik av tillsammans med övriga personer i styrelsen som slutade efter föregående verksamhetsår.

Öppna Moderater firar 40 år i år.

Kim Nilsson, förbundsordförande, 0708-89 72 72, kim.nilsson@moderaterna.se

Personerna på bilden

Bakre raden fr v: Tobias Björk, Marcus Sköld, Alexandra Ward Slotte, Hannes Kataja, Anders Sundbeck. Främre raden fr v: Petra Douhane, Anette Heilbrunn Saxby, Sophia Ahlin, Peter Carlström, Kim Nilsson. Saknas på bild: Peter Rimsby.
Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade med *

Rensa formuläretSkicka